Privacy Statement
Inleiding
De gemeente Groningen is gevestigd te Groningen en verantwoordelijk voor de gegevensverwerking (Verantwoordelijke in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens).
De gemeente Groningen brengt kandidaten en openstaande vacatures binnen de organisatie samen. Daartoe beschikt de gemeente Groningen over informatie van kandidaten. De gemeente Groningen garandeert zorgvuldige en discrete omgang met deze informatie, waarbij rekening wordt gehouden met de belangen van alle betrokkenen. De gemeente Groningen betracht de grootst mogelijke zorg bij het waarborgen van de privacy van de bezoekers van deze website. U bent van harte welkom om zo vaak u wilt geheel vrijblijvend de website te bezoeken en van de inhoud kennis te nemen. In dit Privacy statement staat beschreven welke informatie door de gemeente Groningen wordt verzameld en met welk doel. De persoonsgegevens worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd, conform de eisen die de Algemene Verordening Gegevensbescherming hieraan stelt.
Waarom verzamelen wij persoonsgegevens
Wij verzamen en verwerken uw gegevens voor de uitvoering van onze dienstverlening, waaronder het aannemen van nieuw personeel, persoonlijke ontwikkeling en inzetbaarheid en salarisadministratie.
Meer specifiek, uw persoonsgegevens worden verwerkt om:
- U aanbiedingen te kunnen doen en/ of informatie te kunnen verstrekken over de dienstverlening en overige activiteiten en deze beter te kunnen afstemmen op uw wensen en kwaliteiten, dit gebeurt door onze medewerkers en deels geautomatiseerd (bijvoorbeeld een vacature informatieservice).
- Uw geschiktheid en beschikbaarheid te kunnen beoordelen in verband met bemiddeling, naar een functie binnen de organisatie, waarbij ook gebruik gemaakt kan worden van testresultaten, referentiechecks, social media (indien dit voor de functie relevant is en bij de vacaturetekst is aangegeven), etc.
- Een werknemers- of personeels-/ bemiddelingsrelatie met u aan te gaan en te onderhouden en hiervoor de relevante administratie uit te voeren.
- Voor managementdoeleinden waaronder managementinformatie, het verzorgen van interne controles en bedrijfsveiligheid en het uitoefenen van audits en accountantscontrole
- Kwaliteitsdoeleinden zoals certificering
- Subsidies, premiekortingen e.d. aan te vragen
- Bij een werknemersrelatie met u het naleven van wet- en regelgeving, waaronder maar niet beperkt tot identificatie, arbeidswetgeving, fiscale- en socialezekerheidswetgeving, bestrijding van fraude en nationale en internationale sanctiewetgeving.
WANNEER VERZAMELEN WIJ UW PERSOONSGEGEVENS
Wij verzamelen uw gegevens vanaf het moment dat u uw gegevens invult of achterlaat op onze website, of op andere wijze aanmeldt of wordt aangemeld om gebruik te maken van onze dienstverlening.
Wij kunnen ook gegevens van u verzamelen indien u deze heeft geplaatst op publieke middelen (zoals jobboards als LinkedIn, Monster etc.) waaruit zou kunnen blijken dat u geïnteresseerd zou zijn in werk gerelateerde dienstverlening. In dat geval kunnen we u benaderen of u interesse heeft om zich bij ons in te schrijven conform onze voorwaarden en met inachtneming van dit Privacy statement.
Welke persoonsgegevens leggen wij van u vast
We verwerken de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor onze dienstverlening; een deel van deze gegevens zijn noodzakelijk om gebruik te kunnen maken van onze dienstverlening. Aanvullende gegevens kunnen wenselijk zijn om de dienstverlening beter te kunnen afstemmen op uw wensen en kwaliteiten of om te voldoen aan meer specifieke vragen of verplichtingen vanuit opdrachtgevers. U bent zelf verantwoordelijk voor juistheid en relevantie van de gegevens die u verstrekt.
Meer specifiek gaat het om - onder andere - de volgende (documenten met) persoonsgegevens:
Indien u bemiddeld wil worden of bemiddeld bent (kandidaten):
- NAW-gegevens, e-mailadres en andere contactgegevens
- Geboortegegevens, leeftijd, geslacht
- Curriculum Vitae (CV), informatie over opleiding, stages en werkervaring
- Gegevens over trainingen en opleidingen
- Andere gegevens die van belang (kunnen) zijn in het kader van de beoordeling van de geschiktheid, bijvoorbeeld referenties en getuigschriften
MET WIE KUNNEN WIJ UW PERSOONSGEGEVENS DELEN
Indien u bemiddeld wil worden of bemiddeld bent (kandidaten):
De gemeente Groningen kan uw persoonsgegevens delen binnen de organisatie, die namens de organisatie verantwoordelijk zijn voor eventuele aanname. En in alle overige gevallen waarin wij hiertoe kunnen worden verplicht, bijvoorbeeld door een gerechtelijk bevel of een gerechtelijk vonnis.
HOE LANG BEWAREN WIJ UW PERSOONSGEGEVENS
De bewaartermijnen die wij hanteren, zijn afhankelijk van de toepasselijke wettelijke bewaartermijnen.
Indien u solliciteert en geen gebruik maakt van de talentpool(kandidaten):
Uw sollicitatiegegevens (CV, werkervaring, opleiding, testresultaten e.d.) zijn beschikbaar tot 3 maanden na het sluiten van de vacature waarop u heeft gesolliciteerd.
Indien u solliciteert en gebruik maakt van de talentpool(kandidaten):
Uw sollicitatiegegevens (CV, werkervaring, opleiding, testresultaten e.d.) zijn beschikbaar tot 1 jaar na het sluiten van de vacature waarop u heeft gesolliciteerd. Aan het eind van deze termijn zullen uw gegevens verwijderd worden. Tenzij de gemeente Groningen u een mail stuurt met de vraag of wij het langer mogen bewaren. Indien u dit akkoord geeft zullen uw gegevens beschikbaar zijn tot 1 jaar na het geven van akkoord. Als u niet akkoord gaat of niet reageert zullen uw gegevens vernietigd worden.
Uw Rechten: Inzage, wijzigen en verwijderen gegevens
Als u inzage wenst in uw totale persoonsgegevensverwerking en/ of gegevens wilt wijzigen of verwijderen die u zelf niet kunt aanpassen, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Recruitment de gemeente Groningen. Bij een dergelijk verzoek kunnen wij u vragen om u zich te identificeren. Uw verzoek zou kunnen worden afgewezen als de gemeente Groningen daartoe het wettelijk recht heeft.
Beveiliging
De gemeente Groningen doet er alles aan om uw persoonsgegevens optimaal te beveiligen tegen onrechtmatig gebruik. Wij doen dit aan de hand van fysieke, administratieve, organisatorische en technische maatregelen. Bijvoorbeeld: alleen geautoriseerde hebben toegang tot de gegevens. Indien en voor zover gegevens worden verstrekt aan gegevensverwerkers die namens haar diensten verlenen of opdrachten uitvoeren, is met de gemeente Groningen een verwerkersovereenkomst overeengekomen met daarin opgenomen dat zij de persoonsgegevens eveneens optimaal (moeten) beveiligen.
Vragen, opmerkingen, klachten of (vermoeden) datalek
Hebt u vragen, opmerkingen of klachten over de bescherming van uw persoonsgegevens door de gemeente Groningen, dan kunt u contact met ons opnemen via https://gemeente.groningen.nl/melden-datalek.
Wijzigingen
De gemeente Groningen kan van tijd tot tijd om uiteenlopende redenen veranderingen, aanvullingen of wijzigingen aanbrengen in haar Privacy statement. Het meest actuele Privacy statement is te allen tijde in te zien op de website van werkenbijgroningen.nl