Lieke
Zweminstructeur en Toezichthouder
Het leukste vind ik het contact met de jongste kinderen! Die zijn nog zo onbezonnen en zeggen alles wat ze denken!
Het leukste vind ik het contact met de jongste kinderen! Die zijn nog zo onbezonnen en zeggen alles wat ze denken!
“Ik zit nu in het derde jaar van de ALO. Vorig jaar heb ik als onderdeel van mijn opleiding de zwemcursus gedaan. Daarna ben ik via-via bij Sport050 terechtgekomen. Eerst als toezichthouder, omdat ik de cursus nog aan het afronden was. Later, toen ik mijn papieren had, ben ik ook zwemles gaan geven. Maar als je geen ALO-student bent, kun je ook binnen Sport050 opgeleid worden tot zweminstructeur. Stel, je bent al toezichthouder en je wilt graag lessen gaan geven, dan kan dat ook.”
“Het komt er eigenlijk op neer dat je bij het zwembad aanwezig bent als er bezoekers zijn, dus tijdens het recreatief zwemmen. Je houdt in de gaten of iedereen zich aan de huisregels houdt en spreekt mensen erop aan wanneer ze dat niet doen en ‘onveilig gedrag’ vertonen. Zodat het voor iedereen fijn en veilig blijft om te zwemmen.”
“Het contact met de kinderen! Vooral de jongste kinderen, die zijn nog zo onbezonnen en zeggen alles wat ze denken. Daardoor lig je heel vaak in een deuk tijdens de les. En ik kan het goed vinden met mijn collega’s. Er is een gezellige sfeer. Ondanks dat het serieus werk is, want je hebt met mensenlevens te maken, is er ook echt wel tijd voor een grapje tussendoor.”
“Er was een keer een kind dat heel bang was voor het water, dat eigenlijk niks durfde. Een van de opdrachten is om door een gat in een zeil onder water te zwemmen. Maar hij kwam steeds net voor het gat weer omhoog. Toen dacht ik echt: je kunt het wel, alleen je moet het nog even durven. Toen hij een aantal lessen later toch door dat gat onder water zwom was hij zo blij! Toen ging hij me helemaal knuffelen. Heel schattig en leuk. En zijn ouders stonden te klappen op de tribune. Daar denk ik nog vaak aan terug. Dat hebben we samen voor elkaar gebokst!”
“Dan ga ik rustig in gesprek. Even peilen wat de redenen zijn waarom iemand het spannend vindt. Ik laat dan merken dat ik het begrijp, en geef daarna redenen waarom ik zelf denk dat hij of zij het wél kan. Ik probeer goed te kijken naar het kind, en wat het nodig heeft.”
“Voor nu heeft mijn opleiding prioriteit, en zie ik het werken bij Sport050 nog als bijbaan. Stel ik ben afgestudeerd en ik ga als docent in het onderwijs aan de slag, dan hoop ik dit er nog wel naast te kunnen blijven doen. Misschien zou ik ooit nog wel wat meer de beleidskant op willen, of leiding willen geven. Dat is geen doel, maar ik sta er wel voor open.”
“Stel jezelf open voor ideeën van anderen. Jouw eigen manier is vast een goede manier, maar sluit je niet af voor feedback. En oordeel niet te snel. Dat brengt je verder, en je creëert een fijnere werkomgeving voor jezelf.”