Publieke dienstverlening – Klant Contact Centrum en Burgerzaken
Burgerzaken
Geboortes, trouwen, scheiden, verhuizen: bij Burgerzaken leg je alle grote levensgebeurtenissen van mensen vast. Maar ook voor de aanvraag van je paspoort of rijbewijs moet je bij Burgerzaken zijn. De afdeling heeft zo’n 100 duizend klantcontacten per jaar.
Alle inwoners van onze internationale stad komen aan je balie voorbij. En je lift altijd mee op de actualiteit, zoals de komst van vele Oekraïense vluchtelingen of de grote vraag naar nieuwe paspoorten en de paspoortfraude.
Achter alle werkzaamheden bij Burgerzaken ligt een wet ten grondslag zoals bijvoorbeeld de paspoortwet. Naast zorgvuldig en nauwkeurig werken is kennis van wet- en regelgeving een must. Binnen de afdeling zijn we goed getraind om medewerkers hierin op te leiden.
Als allround medewerker kun je voor en achter de balie op verschillende werkprocessen worden ingezet. De adviseurs van de afdeling houden nieuwe ontwikkelingen en wetgeving in de gaten. Zij vertalen dit naar plannen voor de afdeling. De experts en senioren voeren deze plannen in en voeren ze uit. Ze zijn aanspreekpunt en vraagbaak voor de allround medewerker.
In 2023 werd ons werk nog door De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RVIG) gecontroleerd en kregen we een groot compliment over de kwaliteit. Dat komt omdat we gedreven medewerkers hebben die zich heel verantwoordelijk voelen voor wat er gebeurt en die dat overbrengen op collega’s.
Klant Contact Centrum (KCC)
Van een bouwvergunning aanvragen tot een klacht indienen. Van een melding van een losse stoeptegel tot de burgemeester willen spreken. Als Medewerker Publiek van het Klant Contact Centrum (KCC) behandel je alle vragen en verzoeken van inwoners. Je krijgt de ruimte om met inwoners in gesprek te gaan, hun vraag helder te krijgen en om ze te helpen.
Bij de gemeente Groningen sturen we niet op korte gesprekken en vragen zo snel mogelijk afhandelen, maar op doorvragen en goed luisteren. En daarmee verschillen we van commerciële callcenters.
Je mag zelf weten hoe je met inwoners in gesprek gaat: bellen of het beantwoorden van e-mail, WhatsAppjes of Twitterberichten. Zit je liever achter de balie? Dan zit je bijvoorbeeld de ene ochtend ‘live’ op locatie in Ten Boer, en ’s middags aan het Harm Buiterplein achter de telefoon.
De meeste medewerkers van het KCC zijn Medewerker Publiek. Maar er is ook een team Post, dat de binnenkomende post verdeelt, en het team Kennisbeheer. Dit team ontvangt de informatie uit de organisatie die de medewerkers Publiek nodig hebben voor het beantwoorden van vragen en zet het in de kennisbank. Want er speelt altijd wel iets actueels, zoals de energietoeslag of de omgevingswet.
Je leert de gemeente erg goed kennen omdat jij de spin in het web bent. Vaak pik je ook nog een studie of opleiding mee. Dat maakt het KCC een ideaal startpunt voor een volgende stap bij de gemeente.
Zowel bij Burgerzaken als bij het KCC maken we in eerste instantie gebruik van uitzendkrachten via Randstad. Heb je interesse? Kijk dan hier.
Werken bij Burgerzaken is als een teamsport waarbij je met elkaar verantwoordelijk bent voor het eindresultaat: de allerbeste dienstverlening naar onze inwoners.
Verhalen
Ben je benieuwd hoe het is om te werken bij gemeente Groningen? Bekijk de verhalen van onze collega’s!
Sanne
Allround medewerker burgerzakenIk vind het sociale, dienstverlenende deel belangrijk. Om mensen echt fysiek te spreken en te helpen.Lees het verhaal van Sanne
Tobias
Senior Klantadviseur Werk en inkomenOns klantcontactcentrum is geen standaard callcenter. Je krijgt hier echt de tijd om mensen te helpen.Lees het verhaal van Tobias
Blijf op de hoogte van nieuwe vacatures
Ontvang een mailtje zodra er een vacature op jouw vakgebied is.
Stel vacature alert in